2015. augusztus 31., hétfő

5+1 dolog, amit a legtöbb diák rosszul csinál a suliban

A népmesékben minden alkalommal, amikor a legkisebb fiú/lány elindul szerencsét próbálni, útravalónak hamubasült pogácsát kap. Úgy döntöttem, hogy a tanév első hetén tőlem is kaptok valami hasonlót: egy listát arról, amit a legtöbb diák rosszul csinál a suliban.

1. Nem jegyzetel vagy csak annyit ír le, amennyi a táblán van
Sok diák a jegyzetelést csak a tanár hülyeségének tartja, amit csak azért találtak ki, hogy megkeserítsék szegény diákmesterember életét, éppen ezért a nem-jegyzetelés kiváló eszköz a tanárok bosszantására. Pedig ez valójában igazi lábon lövés!
Tegyük tisztába: jegyzetelni nem a tanár kedvéért kell, hanem magad miatt! A jegyzetelés sok szempontból a diák egyik legjobb barátja a tanulásban. Egyrészt jobban megmarad az, amit hallasz és leírsz, mint amit csal hallassz. Másrészt akkor, amikor nemcsak a táblán szereplő mondatokat írod le, valami egészen fontos dolog történik a fejedben: jegyzetelés közben folyamatosan struktúrálod, alakítod és értelmezed az elhangzottakat. Ez pedig mondanom sem kell, már önmagában is jobb jegyeket, nem mellesleg, kevesebb tanulásra fordított időt jelent.
A harmadik előnye, hogy a jegyzetelés segít túlélni a rémunalmas órákat. Pl. az egyetemen, amikor már szinte meghalltam egy-egy végtelennek tűnő előadáson az unalomtól, azzal szórakoztattam magam, hogy nagyon szép, illusztrált jegyzeteket készítettem, például egy gondolattérképet.

 Ahogy a vándorúthoz, úgy a tanuláshoz is hasznos eszközökre van szükségünk. Forrás: wn.com


2. Előbb az írásbeli, aztán a tanulás
Értem ez alatt azt, hogy általában a diákok előbb megoldják az írásbeli házi feladatokat, és csak utána kezdenek neki a tananyag megtanulásának. (Már ha nekiállnak egyáltalán.) Az első pontunkhoz hasonlóan ez is egy klasszikus lábon lövés, ugyanis a logikus éppen fordítva volna. Hogy miért? Kb. olyan ez, mint elmenni levizsgázni forgalomból, és csak utána KRESZ órákat venni. Nincs mit csodálkozni, hogy a végeredmény finoman szólva is gyenge.
A gyakorló feladatokat általában azért adják fel a tanárok, hogy segítsenek elmélyíteni a tudásodat az egyes témakörökben. Tehát előbb kellene megismerni a témakört (= megtanulni az elméleti anyagot), majd csak ezt követően megoldani a hozzá tartozó feladatokat. Hidd el, könnyebb lesz megoldani őket így, plusz a tananyagból is több marad majd meg!

3. Kialvatlanság
Örök dilemma: aludni vagy még este szociális életet élni a haverokkal!? A pech ebben az, hogy a kamaszoknak messze több az alvásigényük, mint a gyerekeknek vagy a felnőtteknek (az utóbbiak 6-7 órájával szemben a kamaszok 8-9 órát alszanak.) 
Viszont ahogyan arról már a blogon is szó volt, az alvással töltött idő mennyisége komolyan kihat a tanulmányi teljesítményre. Ez persze nem azt jelenti, hogy kamaszként a tyúkokkal kell ágyba menni (ha reggel 6-kor kell felkelned ahhoz, hogy időben beérj a suliba, akkor érdemes 10-11 óra tájban aludni menned, ebbe azért még a szociális élet is belefér), de azért érdemes odafigyelned arra, hogy a sok éjszakázásnak bizony komoly ára van!

4. Energiaital és társai
Ahogyan egy autó esetében sem mindegy, hogy jó minőségű, olmozatlan benzint töltünk bele, vagy pancsolt vackot, ugyan úgy az sem mindegy, hogy milyen "üzemanyaggal" töltöd fel a saját testedet. Az energiaitalok alapvetően csábító megoldásnak tűnnek a kialvatlanság és a fáradtság ellen, viszont van egy komoly hátrányuk: nem természetesek. Teljesen rendben van, ha némi plusz "nitróra" van szükséged (én elég komoly kávé függő vagyok), de van jobb megoldás is. Pl. a mate vagy ginzeng tea természetes, az ízük is teljesen renben van (magyarán nem olyan rémes herbaizé íze van), könnyen beszerezhető, és két energiaital árából fél évig pöröghetsz. Na azért csak óvatosan! :)

5. Motiválatlanság
Hiszek abban, hogy mindenki szeretne sikeres lenni a suliban, szeretne érettségit, szakmát vagy diplomát szerezni. De ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy szeretne unalmas órákon ülni, értelmetlen házi feladatokat megírni vagy érdektelen tananyagot megtanulni. Ne hidd, hogy a "stréberek" élvezik azt, amit te sem. Amit az igazán jó tanulók tudnak az nem más, minthogy tisztában vannak vele, ezt a "békát" le kell nyelni ahhoz, hogy a hőn áhított érettségi, szakma, diploma meglegyen. Azaz képesek önmagukat motiválni, folyamatosan figyelmeztetni, miért fontos ez NEKEM (nem az XY tanárnőnek, a szüleimnek, a haveroknak...stb.) Másrészt képesek azt észrevenni, hogy milyen következményekkel jár, ha ezt most nem teljesítik.

+1 Nem olvassák a SpeckoPedet
No persze mert azért még mindig ez a legkúúúlabb tanulás módszertani blog, de azért ez többet is jelent. A legtöbb tanuló ösztönösen igyekszik megfelelni az iskola elvárásainak. Azon szerencsések, akiknek a családja maga is tanult, jobb helyzetben vannak, mert látnak, láttak példákat maguk előtt a sikeres tanulásra, tudnak kitől segítséget kérni otthon. Akiknek a szülei azonban maguk is kudarcokkal teliként élték meg a saját tanulmányaikat, teljesen egyedül maradnak az iskola kihívásaival, és bizony nehezen is boldogulnak. Különösen nekik volna fontos, hogy a SpeckoPedhez hasonló blogok, oldalak, könyvek eljussanak hozzájuk. Hogy valóban a tudás, a tehetség és  a szorgalom határozza meg egy diák sikerességét az iskolában, ne a szülei bizonyítványa!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése