2014. május 5., hétfő

Aludni vagy nem aludni? - ez nem lehet kérdés!

NSF infografikája
az alvásról
Beköszöntött az érettségi. A madarak csiripelnek, a közeli gimnázium mellett a pakrban pont ma nyírják a füvet - gondolom minden tizenkettedikes örül neki - az internet pedig telis teli hasznos tanácsokkal. Mivel mi egész évben ontjuk magunkból a jobbnál jobb tanulási tippeket, ezért a jeles alkalomból most nem tesszük, inkább egy másik témát szeretnék előhúzni a zsákból, ez pedig az alvás.

Az érettségi idején vagy az egyetemi vizsgaidőszakban az ember hajlamos kevesebbet aludni: még gyorsan átnézem ezt a tételt, elolvasom ezt a feladatot…stb. Pedig annak, hogy mennyit és milyen minőségben alszol, komoly hatása van arra, hogyan tudsz teljesíteni egy-egy vizsgán.

A Wisconsin Egyetem kutatói arra jutottak, hogy az alvás az ára a tanulásnak. Amikor ugyanis tanulunk, az agyunk újabb és újabb kapcsolatokat, ún. szinapszisokat hoz létre az agysejtek között, ez viszont energia igényes tevékenység, amelybe az agy hamar elfárad, ezt szerintem mindannyian tapasztaltuk már.

Az alvás szerepe a tanulási folyamatban, hogy pihenni küldi az agyat, lecsökken az aktivitása. Ekkor azonban történik valami nagyon fontos, amit talán a számítógépek töredezettségmentesítéséhez hasonló. Alvás közben az agyunk igyekszik újrastrukturálni a tanultakat, egyszerűsíteni, elfelejteni a felesleges részleteket, erősíteni az újonnan kialakult idegsejti kapcsolatokat…stb. Azaz tanul.

Stafanie Weisman tanulásmódszertani könyvében említ egy kutatást, ami a College Student Journal-ban jelent meg, és amely egyértelműen kimutatta, a jegyek bizony együttjárnak az alvással, azaz aki többet alszik, jobb jegyek kap.

Persze jogos a kérdés, mennyi az annyi? Az amerikai National Sleep Foundation (azért valahol szívet melengető, hogy az amcsiknak van Nemzeti Alvás Alapítványuk is) állásfoglalása szerint egy középiskolásnak 8,5-9,5 óra, egy felnőttnek (18+) kb. 7-9 óra alvásra van szüksége.

Persze hogy a dolog azért ne legyen ennyire könnyű, a Brigham Young Egyetem kutatói egy kísérletben arra jutottak, hogy ugyan a teljes kipihentség állapotához a hallgatóknak kb. 8-9 órányi alvásra van szükségük, mégis a legjobb teljesítményt azok nyújtották a kísérletben használt műveltségi teszten, akik ennél két órával kevesebbet aludtak.

Mi ebből a tanulság?
1. Nincs értelme éjszakázni, mert okosabb nem leszel tőle, csak csökken a teljesítményed.

2. Ma már ne stresszelj a holnapi matekon, a délutánt használd ki a pihenésre, lazításra, ez a legjobb dolog, amit most tehetsz.

3. Feküdj le időben, hogy eleget aludhass.

Sok sikert mindenkinek, holnap pedig beszámolok, hogyan bírkoztam meg én az emelt matekkal!