2014. január 17., péntek

Hogyan tanuljunk definíciókat?

Számomra sokáig problémát okozott a definíciók megtanulása. Egyrészt sosem voltam magolós típus (ezért is lettem gyógypedagógus és nem pedig jogász), tehát a szórul-szóra tanulást kizártam. Viszont tagadhatatlan, hogy "csak" érteni egy fogalom meghatározást sem minden esetben elegendő, hiszen elég sok minden múlhat azon, egy-egy kulcsfogalom pontosan mit is értünk.

Hogyan tanuljunk tehát definíciókat?

Vegyük példának Mesterházi Zsuzsa tanulásban akadályozottak fogalmát. Nálunk, a tanak (= tanulásban akadályozott) tanszéken ezt a fogalommeghatározást szinte minden vizsgára tudni kellett, majdhogynem szó szerint.

"A tanulásban akadályozottak csoportjába tartoznak azok a gyermekek, akik az idegrendszer biológiai és/vagy genetikai okokra visszavezethető gyengébb funkcióképességei, illetve a kedvezőtlen környezeti hatésok folytán tartós, átfogó tanulás nehézségeket, tanulási képességzavart mutatnak."

Először is vegyük észre, hogy mint minden definíció, ez is különféle részekre tagolható. A meghatározás egyik fele meghatározza az értintett csoportot, a másik a probléma okait, végül az utolsó fele pedig a kövektezményeit mondja el.

"A tanulásban akadályozottak csoportjába tartoznak azok a gyermekek, akik az idegrendszer biológiai és/vagy genetikai okokra visszavezethető gyengébb funkcióképességei, illetve a kedvezőtlen környezeti hatésok folytán tartós, átfogó tanulás nehézségeket, tanulási képességzavart mutatnak."

Tehát a definíciók megtanulásánál az elős lépés, hogy próbáljuk tartalmi egységekre bontani a fogalmat. Lehet, hogy csak egy ilyen tartalmi egységet fogunk találni, mint amilyen a sebesség fogalma (egységnyi idő alatt megtett út), de az is lehetséges, hogy sokkal többet. Általában minél hosszabb egy definíció, annál több ilyen tartalmi egységet találhatunk.

Azt is észre vehetjük, hogy az egyes tartalmi egységeknek vannak kulcsszavai, példánknál maradva az okok kulcsszavai: idegrendszer, biológiai, genetikai, funkcióképesség, környezeti hatások. Húzzuk ki a kulcsszavakat. (Én most kihúzó helyett inkább vastagon szedem:
"A tanulásban akadályozottak csoportjába tartoznak azok a gyermekekakik az idegrendszer biológiai és/vagy genetikai okokra visszavezethető gyengébb funkcióképességei, illetve a kedvezőtlen környezeti hatások folytán tartós, átfogó tanulás nehézségeket, tanulási képességzavart mutatnak."

Ha ezzel megvagyunk, akkor láthatjuk, sokkal beljebb nem kerültünk, mert egy definícióban elég magas az egy mondatra eső jelentőséggel bíró szavak száma. Ahhoz, hogy mindez könnyen tanulható legyen, érdemes ezeket átrendezni egy gondolattérképbe.

Tudom, tudom, hogy állandóan ezzel jövök, de bizony a gondolattérképek a szegény diákmesterember (ahogy a metaktanárom mondta mindig) egyik legjobb barátja. A viccet félre téve, azért javaslom a gondolattérképbe tömörítést, mert sokkal inkább igazodik agyunk működéséhez, mint egy lináris szöveg.

Én valami hasonlót csinálnék:

Így már sokkal könnyebben megérthető és megtanulható: tudjuk és látjuk, hogy három tartalmi egységet kell megjegyeznünk, hogy ezekben hogyan viszonyulnak egymáshoz a különféle kulcsszavak. Az agyunk számára egy ilyen képnek a megjegyzése kevesebb kihívás, mintha a lineáris szöveggel próbálkoznánk.

(A gondolattérkép a mind42.com oldalon készült.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése