2012. október 31., szerda

Miért érdemes a tanulással magával foglalkozni?

Igazából ez az a kérdés, amit sosem válaszoltam meg nektek. Pedig a válasz korántsem annyira egyértelmű, mint azt én gondolnám.

A kérdés megválaszolásához hadd indítsak egy kicsit messzebbről! Van egy csodálatos alapítvány, az Igazgyöngy Alapítvány Berettyóújfalun. Ők az ország egyik legszegényebb térségében folytatnak művészeti nevelést (és még sok ezer mindent). Az kezeik közül kikerült gyerek elképesztő képeket festenek. Vajon miért? Talán Berettyóújfalu és környékén volna valami a vízben? Nem hiszem, egyszerűen a gyerekeket megtanítják rajzolni. Bánni a festékkel és az ecsettel. Egy gyerek sem lesz tehetségesebb a művészeti oktatás hatására, de fejlődhet abban, ahogyan a fejében megjelenő képet megalkotja.
Forrás: igazgyongy-alapitvany.hu

Kevesen vitáznának velem abban, hogy a tehetségünkön, vagy éppen a tehetségtelenségünkön nem tudunk változtatni. Azonban Edison mondta azt egyszer, és most minden tudományos igényességet nélkülözve elhihetjük neki, hogy a zseni 1% ötlet, 99% megvalósítás.

Tehát az, hogy mennyire leszünk sikeresek, nem feltétlenül azon múlik, mennyire vagyunk tehetségesek, miyen területen születtünk zseninek vagy éppen középszerűnek, hanem sokkal inkább attól függ, képesek vagyunk-e és ha igen, akkor hogyan, az ötleteink, a terveink megvalósítására.

Hogyan érvényes mindez a tanulásra? Vannak emberek, akiknek maguktól megy a tanulás, mintha egész életükben erre trenírozták volna őket. Ők lesznek egy-egy osztály ékkövei, aztán persze, hogy az ún. ÉLETBEN mennyire állják meg a helyüket, már egy másik kérdés.

De mi van azokkal, akik nem születnek az évszázad tehetségének? Az ő teljesítményük, akár csak a berettyóújfalusi gyereké, attól függ, megtanulnak-e tanulni. Pontosabban milyen eszközök, tervek, stratégiák állnak a rendelkezésükre ahhoz, hogy felkészüljenek egy dolgozatra vagy feleletre. 

Nyílván érthető, hogy aki tudja, hogyan lehet évszámokat könnyen és gyorsan megtanulni, hogyan lehet jól megtervezni és meglakotni egy fogalmazást, hogyan tanuljon a könyvből, sokkal jobban tanul és jobb eredménnyel, mint azok, akik "csak" nekiállnak a feladatoknak és lesz ahogyan lesz. Cardelle Elavar amerikai kutató tanulási technikákat és stratégiákat kezdett el tanítani kísérletképpen egy iskolában. Azt tapasztalta, hogy a tanulók teljesítménye átlagosan 295%-kal növekedett (a gyengébben teljesítőké valamivel nagyobb mértékben). Mintegy mellékhatásként továbbá arról számolt be, hogy nemcsak a teljesítményük, hanem a tanulási motivációjuk is megnőtt. Képzeld el, milyen lehet nemcsak jól tanulni, hanem szeretni is tanulni!

Ez adta voltaképpen a SpeckoPed ötletét. Mert azt látom, hogy nem tudunk tanulni, épp ezért nem is szeretünk. Nem tudjuk mihez hogyan fogjunk hozzá, rég odaveszett az a bizonyos "józan paraszti ész". A legtöbb suliban, ahol van tanulás technika, általában a felsőbb osztályoknak tanítják, mondjuk 12-ben. Persze akkor is fontos, de igazán ezzel kellene kezdeni, nem? Azzal, hogy mielőtt bármit is tanítanánk, megmutatjuk, hogyan kell tanulni!

Mert végső soron az volna az iskola lényege, hogy ott a diákok tanuljanak, nem pedig az, hogy a tanárok tanítsanak. Mégis a hangsúly az utóbbin van.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése