2011. november 21., hétfő

Felkészülés a vizsgaidőszakra IV. - a magolás

A múlt héten találkoztam egy kedves orvostanhallgató barátommal, aki elmesélte, mennyire szereti olvasni a blogot, de nem sok olyan tanulási technikát látott eddig rajta (benne, nem is tudom, mit kellene használnom), amit ő is használni tud. Álljon tehát itt néhány mnemotechnika, amely a dolgok megjegyzését segíti, magyarán valamivel könnyebben lehet velük magolni.
Azért persze szeretném már most leszögezni, hogy ezek sem specifikusan orvostanhallgatóknak készültek, és nem lehet megúszni velük a sok órát, amit az anatómia és sejtbiológia könyvvel kell eltölteni!

Forrás: www.vajma.info


Mielőtt belekezdenék, egy kis kultúrtörténet, mert azért a tanárbácsi kikívánkozik. Én, amikor ezekről tanultam, sosem értettem, miért mnemo- és nem memotechnika. Egy darabig azt gondoltam, hogy elírás, aztán csak nem hagyott nyugodni a dolog, és utánaolvastam. Tehát a szó görög eredetű (ez nem új, mert a memória is az), a múzsák anyjától ered, Mnémoszüné az emlékezés istennője volt. Az elnevezés onnan ered, hogy már az ókori görögök is alkalmazták (szinte ugyan ezen) mnemotechnikákat azért, hogy fejben tartsák a fontosabb dolgokat, mint a szónoklatok szövegét vagy egy-egy verset, történetet. Később ezek a technikák szinte teljes egészében elvesztek, mígnem a modern pszichológiának és pedagógiának köszönhetően újra felfedezték őket.

A legtöbb mnemotechnikai eljárás a következő lépésekből áll:
  1. Információ feldolgozás
  2. Társítás
  3. Ismétlés
  4. Felidézés
1. Információ feldolgozás
Erről már többször esett szó a blogban, de azért röviden. Tehát ahhoz, hogy meg tudd jegyezni bizonyos adatokat, ki kell őket emelned a többi közül. Ez többféle módon is történhet. Kiemelheted egy szövegkiemelővel, készíthetsz gondolattérképet, jegyzetet...stb. A fontos, hogy készíts egy önmagad számára használható rendszert!

2. Társítás
Ez a technika azon alapul, hogy könnyebben vésődnek be az adatok a memóriába, ha azok nem kizárólag egy csatornán érkeznek. Ez azt jelenti, hogy ha csak mondogatod a szavakat (az egyetlen bemeneti csatorna a verbalitás), akkor nehezebb megjegyezni, mintha ezt valamilyen más csatorna (pl.: vizuális, akusztikus...stb.) kíséri. Annak függvényében, hogy mit és mihez társítunk, különféle technikákat különböztetünk meg.

2.1 Verbális módszerek
Azoknak, akik erősen verbálisak, már az is segíthet, ha verbálisan erősítik meg a bemeneti információkat. Ennek is persze több változata ismert.
Mozaikszó alkotás: ha meg kell jegyeznünk mondjuk a "kalapács, kesztyű, permet, béka" szósort, akkor létrehozhatjuk ebből a KaKaPerBé mozaik szót. Ennek előnye, hogy innentől kezdve a négy elem helyett már csak egyet kell megjegyeznünk.
Forrás: www.zaj.hu
Rím alkotás: mindenki ismeri ezt a technikát, csak nem tud róla. Elég ha annyit mondok: "Egy, megérett a meggy. Kettő, csipke bokor vessző." Ennek a technikának nos ez a lényege. Azért működik, mert a rímeket könnyebben megjegyezzük, nem véletlen, hogy verset könnyebb tanulni, mint prózát. Ha a példánál maradunk, akkor a következő rímet faragtam:
"Kalapács a kovácsnak,
Kesztyű a mádámnak,
A permet mérgező,
A béka nagyfejű."
Tudom, hogy nem valami remekmű, de a célnak megfelel!
Mondatba foglalás: egy másik módszer, ha a megtanulandó szavakat mondatba foglaljuk. Én sokáig nem tudtam megjegyezni a hallássérültek  pedagógiája szakirány tudományos nevét (szurdopedagógia). Ezért a következő mondatot alkottam: "A szurdok mélyén nagy a csend." Annyi "csalás" van ebben, hogy nem pusztán mondatba foglaltam, hanem tettem bele egy kis asszociációt is, hiszen a csend összekapcsolható a hallássérüléssel. De akkor álljon itt egy példamondat a szólistánkkal is: "Kalapácsot és kesztyűt vásárolt a lepermetezett béka." Ez van annyira abszurd, hogy megjegyezd!

2.2 Vizuális módszer
Ez a technika igazán azoknak nagy segítség, akik vizuális beállítottságúak és leginkább képekben gondolkoznak.
Memória szoba: a technika lényege, hogy elképzeled magadat egy szobában. A megjegyzendő szavak listáját ebben a szobában kell elhelyezned. Azt olvastam, hogy ez kissé időigényes, mert gyakorolni kell a mentális szoba elképzelését, de a szakik azt mondják, megtérül a befektetett idő.
Tegyük mondjuk a kalapácsot a falra, a kesztyűt a fiókba, a permetet az ajtó mellé és a békát az ablakba. Amikor elő kell hívni a szavakat (értsd: felelsz), akkor már csak el kell őket venni onnan, ahová tetted! Mondom, a technika időigényes.

2.3 Akusztikus módszerek
Ezeknél a módszereknél az információt valamilyen hang erősíti meg.
Zenehallgatás: szerintem inkább a lányok kedvelik ezt (a fiúk nehezen osztják meg a figyelmüket), de állítólag van, akinek működik. Tehát az is segíthet, ha a megjegyzendő sorhoz valamilyen zenét rendelsz és azt hallgatod, amíg tanulsz.
Forrás: sofarportal.hu
Megzenésítés: erről biztosan tudom, hogy működik! Egy ismerősöm lányának egyszer a budapesti kerületek neveit kellett megtanulni, és nem ment másképp, csak úgy, hogy elénekelte őket valami ismert dallamra. A dalt több, mint tíz év után is el tudja énekelni!

2.4 Szaglással
Kevesen tudják, de a legjobban a szagokat jegyezzük meg. Ennek oka, hogy az illatokat feldolgozó agyi központ az orrunkban található, nem kell az ingernek idegpályákon utaznia. Ezért könnyebben tanulunk meg dolgokat, ha közben jellegzetes szagokat szagolunk közben, pl.: parfüm, fűszerek...stb.

2.5 Mozgással
Vannak emberek, akiknek valamiért a mozgás az, ami könnyen segít. Nekik javaslom a következő két technikát.
Mozgás: a megtanulandó szavak listáját egészítsd ki valamilyen mozgással, ami a szavakra jellemző. Pl.: a kalapácsnál kalapálsz, a a kesztyűnél úgy csinálsz, mint aki éppen felveszi a kesztyűt...stb.
Leírás: ezt a módszert akkor javaslom, ha bonyolult kémiai vegyületeket, képleteket kell megtanulnod. A módszer szinte pitiáner, annyira egyszerű, de működik. Vegyél elő egy lapot és ceruzát, és a képletet, reakciót írd le egymás után legalább 10-szer. Ezt követően próbáld meg fejből leírni. Ha nem sikerült, akkor írd le még tízszer. Ezt addig ismételd, amíg nem megy!


3. Ismétlés
Bármilyen mnemotechnikát is választasz, biztos, hogy ismételned kell ahhoz, hogy bevésődjön.

4. Felidézés
Ez maga a vizsgahelyzet, szorgalmas hallgató esetében az azt megelőző 1-12 óra. :)

És akkor a végére még  két stratégia, ami szerintem jól alkalmazható.
1. Szókártyák
Készíts a megtanulandó szavakról szókártyákat, amelyek egyik oldalára a megtanulandó szó, a másikra az idegen kifejezés kerüljön. A kártyák akkorák legyenek, hogy könnyen elférjenek a zsebedben.
Otthon is lehet alkalmazni, de szerintem ennek a módszernek az a nagy előnye, hogy kihasználhatóvá teszi azt az időt, amit általában nem tanulással töltesz, pl.: utazol haza a buszon. Ilyenkor az egyik zsebedbe helyezd el a kártyákat, húzz egyet és próbáld megmondani a másik oldalát. Igazából mindegy is, hogy melyik oldalt nézed. Ha sikerült, akkor átteheted a másik zsebedbe, ha nem, akkor kerüljön vissza az eredeti zsebbe.
2. Tanuló doboz
Ha úgy tetszik, ez a szókártyák otthoni, advanced verziója. Ugyan olyan kártyákat készítünk, mint a fentebb leírtakban, de most egy min. 3, max. 5 rekeszből álló dobozt is készítünk mellé. Minden kártya az első rekeszben kezd. Kihúzol egyet és megpróbálod megmondani a jelentését. Ha sikerül, akkor a kártya átkerül a második rekeszbe, ha nem, akkor az elsőbe. Ha minden kártya átkerült a másodikba, akkor kezdjük elölről, csak ekkor már a harmadik rekeszbe kerülnek a megtanult szavak kártyái. Ha minden jól megy, akkor előbb utóbb minden szó kiköt az ötödik rekeszben.

Végül néhány általános jó tanács, ha valamit magolnod kell:
- A nagyobb anyagot mindig időben kezd el tanulni, nincs olyan módszer, amellyel egy nap alatt mindent meg tudsz tanulni!
- A nagyobb megtanulandó anyagot érdemes kisebb egységekre bontani, és így megtanulni!
Forrás: harmonet.hu
- A memória függ attól, hogy mennyire vagy kipihent és friss. Figyelj arra, hogy aludj és pihenj. Egy ponton túl már nincs értelme tanulni, mert alacsony hatékonysággal jegyzel meg dolgokat.
- Az agy, mint minden, üzemanyaggal működik, ehhez pedig enni kell. Az energiaital, kávé, fekete tea nem étel!
- A vizsga előtt egy órával már ne tanulj! A tanulással és a memóriával foglalkozó pszichológusok arra jutottak, hogy szignifikánsabb romlik a teljesítmény, ha előtte közvetlenül tanulással foglalkoztak a kísérleti alanyok. A legjobb felidézést akkor produkálták, amikor a tanulást egy órával előtte abbahagyták.

A következő héten pedig a tanulási stílussal foglalkozom, mit jelent a vizuális, audutív...stb. stílusú tanulónak lenni. Addig is jó magolást kívánok!







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése